torsdag 23 mars 2017

Natur och afrikanska modebilder på Abecita - #blogg100 dag 23


Älskart!

Nu var det dags för byte på Abecita Konstmuseum igen.

Denna gång, mycket natur och lite afrikanska modebilder. En bra mix om du frågar mig.

Under vernissagen fick vi höra Anders Geidemark, ordförande för Naturfotograferna, berätta om föreningen som firar 50 år och skapat en utställning med verk från 85 av sina 135 medlemmar.

Visste du att om en fotograf efter sitt namn har ett N, står detta för, bland annat, kvalitet och äkthet och ett bevis för att man är medlem i föreningen. Som amatörfotograf blir man allt lite nyfiken, vad krävs för att kunna bli medlem? Jo, att man tagit minst 150 proffsiga naturbilder, att du är publicerad i någon tidning, förläser om dina bilder, referenser för din ”äkthet” som fotograf, genom t e x någon annan medlem m.m. Ansöka kan man alltid göra, men det kan krävas både två och tre ansökningar innan man godkänns……väntar lite med min ……

Denna utställning är något utöver det vanliga. Älskar man djur och natur och dessutom lägger till fotografi som ett intresse, då är denna utställning ETT MÅSTE!

Att dessutom en av medlemmarna från föreningen dessutom har en ”soloutställning” är absolut en bonus. Vad sägs om titeln: Världens bästa svartvita naturbild 2016. Den har Mats Andersson tagit. Har skrivit om honom tidigare. Magiska bilder, nästan något trollskt över dem. Denna gång visas hans bilder i utställningen Nature Diary. Här finns även några ”konstfoton” med. Häftiga mixbilder i sprakande färg, helt i kontrast till de andra bilderna.


Under vernissagen berättade Per-Anders Pettersson om sitt senaste projekt, en utställning och bok, om den ganska anonyma modevärlden i Afrika. Som permanent invånare på kontinenten, i Syd Afrika, har han med kontakter och annat lyckats få en intim inblick och kunnat skapa ”African Catwalk”. Bilder som med en oerhörd skärpa fick mig att nästan skämmas….har aldrig tänkt tanken att det finns en modevärld även där. Är man så fruktansvärt indoktrinerad av den västerländska modescenen att man tokförundras av dessa bilder med endast svarta, oerhört vackra kvinnor!

Confession time: jag grät på vägen hem……… Nu är inte jag riktigt normal. Är världens mest blödiga person och älskar dessutom både att fotografera och vistas i naturen. Att jag själv inte ens tänkt tanken att det finns en hel kontinent med vackra kvinnor och en modebransch där, får mig att skämmas.

Om tårarna bestod av en ren förtvivlan över min okunskap, att det är långt kvar till att hålla denna ”klass” på mina egna fotografier eller att jag helt enkelt bara var extremt tagen av de foton jag sett…..troligen en kombination av allt.

Annika E Andersson
Som ni kanske förstår kan jag varmt rekommendera dessa utställningar….eller….vågar jag gå lite längre……..jag kräver att ni går och ser dem! =)

Vi vill ge dig nya intryck!
En hel värld av känslor, intryck, färg och form, allt inom gångavstånd i centrum. Nära till en kopp kaffe, en bit mat eller bara en välbehövlig paus för att smälta intrycken.

Konst i världsklass och den väntar på dig i staden som galleri. Fler guidningar, museer och gallerier hittar du på boras.com/stadensomgalleri

--------------------------------------------
Den här bloggposten (dag 23, 23 mars) är en del av #blogg100

#blogg100 är en utmaning som startades av Fredrik Wass och nu kommer tillbaka för sjätte gången/året. Du kan läsa mer om #blogg100 här. Tanken är kort och gott att blogga varje dag i 100 dagar. Något som kan låta lättare än vad det troligen är i realiteten.

Därför! behöver vi dig. Vill du vara med lägger du en kort beskrivning om vad du vill blogga om, en kort beskrivning av dig själv (och gärna en bild, eller en länk till en bild, som vi får använda på bloggen) och skickar till anders.kihl at boras.com - har du en massa inspiration är du så klart välkommen att lägga in flera bloggposter. Skriv också gärna vilken/vilka dagar under 100-dagarsperioden som du vill att vi publicerar just dina gästbloggposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar